2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke aanbieding, opdracht, offerte en Overeenkomst voor nu en in de toekomst tussen Gebruiker en Opdrachtgever, alsmede de uitvoering daarvan.
2.2. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van Opdrachtgever wordt nadrukkelijk van de hand gewezen.
2.3. In geval van strijdigheid tussen bedingen uit deze Voorwaarden en bedingen uit de Overeenkomst, prevaleren de bedingen uit de Overeenkomst tenzij anders aangegeven.
2.4. Een afwijking op deze Voorwaarden is enkel geldig indien deze uitdrukkelijk tussen Partijen schriftelijk is overeengekomen.
2.5. Mocht een bepaling van deze Voorwaarden nietig of vernietigbaar zijn, dan blijven de overige bepalingen van deze voorwaarden onverminderd van kracht, terwijl Gebruiker bevoegd is de betreffende bepaling te vervangen door een andere bepaling van soortgelijke strekking.
1.1. Gebruiker: Marlinde Interieurontwerp, gevestigd aan Noorderweg 19, 9355 TN, Midwolde, geregistreerd bij de Kamer van Koophandel met nummer 74724460.
1.2. Opdrachtgever: Iedere (rechts-)persoon die aan Gebruiker een opdracht geeft of heeft gegeven.
1.3. Overeenkomst: de overeenkomst die tot stand is gekomen tussen Gebruiker en Opdrachtgever door middel van aanbod en aanvaarding.
1.4. Partijen: Gebruiker en Opdrachtgever gezamenlijk.
1.5. Voorwaarden: deze algemene voorwaarden, zoals gebruikt door Marlinde Interieurontwerp.
3.1. Een aanbieding, advies of andere informatie verstrekt door Gebruiker is te allen tijde vrijblijvend.
3.2. De door Gebruiker gemaakte offertes zijn vrijblijvend en kan worden beschouwd als een aanbod. Een offerte is geldig gedurende 14 dagen na afgiftedatum.
3.3. Er komt een Overeenkomst tussen Partijen tot stand indien de aanvaarding van de offerte (of ander aanbod) hiervan schriftelijk door de Opdrachtgever wordt bevestigd.
3.4. Indien Opdrachtgever in zijn geheel of voor een deel niet akkoord is met het aanbod van Gebruiker, kan Gebruiker daar niet aan worden gebonden, tenzij Gebruiker met Opdrachtgever een nieuwe overeenstemming bereikt op het aanbod en indien het schriftelijke door Gebruiker aan Opdrachtgever is bevestigd.
3.5. Mondelinge toezeggingen door of namens Gebruiker zijn slechts bindend als deze door Gebruiker schriftelijk zijn bevestigd aan Opdrachtgever.
3.6. Kennelijke verschrijvingen of vergissingen in een offerte, ontheffen Gebruiker van haar nakomingsplicht en/of eventuele verplichtingen tot betalen van schadevergoeding die daaruit voortvloeit, ook na de totstandkoming van de Overeenkomst.
4.1. De Overeenkomst tussen Partijen wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de Overeenkomst anders voortvloeit of Partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders overeenkomen.
4.2. Gebruiker zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand van zaken.
4.3. De werkzaamheden van Gebruiker zijn enkel adviserend van aard waardoor op Gebruiker enkel een inspanningsverplichting rust en nimmer een resultaatverplichting.
4.4. Gebruiker maakt van de verzamelde gegevens, indrukken en bevindingen een advies dat ter beschikking wordt gesteld aan de Opdrachtgever, waarmee de Overeenkomst is voltooid.
4.5. Gebruiker bepaalt, zo nodig in overleg met de Opdrachtgever, de wijze waarop en door wie de Overeenkomst wordt uitgevoerd.
4.6. Gebruiker heeft het recht om de Overeenkomst in zijn geheel of in gedeelten te laten uitvoeren door één of meerdere derde(n).
4.7. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het deugdelijk aanleveren van alle informatie, middelen en documenten die noodzakelijk zijn voor Gebruiker om de werkzaamheden goed uit te kunnen voeren. De Opdrachtgever garandeert tevens de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door hem verstrekte informatie, middelen en documenten.
4.8. Indien aan Gebruiker digitale bestanden of software worden verstrekt, garandeert de Opdrachtgever dat deze vrij zijn van virussen en defecten.
4.9. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor enige vorm van schade die het gevolg zijn van een tekortkoming van de Opdrachtgever in hiervoor genoemde informatieverplichting.
4.10. Indien de Opdrachtgever niet, niet tijdig of niet volledig de door Gebruiker benodigde informatie, middelen of documenten verstrekt, heeft Gebruiker het recht om de Overeenkomst op te schorten totdat deze wel (volledig) zijn verschaft. Gebruiker heeft het recht om schadevergoeding te eisen van Opdrachtgever ingeval het niet, niet tijdig of niet volledig aanleveren van de informatie, middelen of documenten lijdt tot vertraging van de Overeenkomst en Gebruiker (gevolg) schade lijdt.
5.1. De door Opdrachtgever gewenste wijzigingen van de Overeenkomst zijn enkel geldig indien Gebruiker daarmee uitdrukkelijk schriftelijk heeft ingestemd. Gebruiker is nimmer verplicht om de door Opdrachtgever gewenste wijzigingen te accepteren.
5.2. Opdrachtgever erkent dat een wijziging van de Overeenkomst gevolgen kan hebben voor de uitvoering van de Overeenkomst en vrijwaart Gebruiker voor die gevolgen en erkent dat er extra kosten in rekening bij de Opdrachtgever kunnen worden gebracht.
5.3. Gebruiker heeft het recht om de verdere uitvoering van de Overeenkomst op te schorten totdat Opdrachtgever akkoord gaat met de aanvullende kosten als gevolg van de wijziging of aanvulling.
6.1. De door Gebruiker afgegeven tarieven in onder meer de offerte en Overeenkomst zijn exclusief BTW en exclusief reis-, verzend- en administratiekosten, tenzij tussen Partijen anders overeengekomen.
6.2. Werkzaamheden van Gebruiker die niet onder de Overeenkomst vallen (‘meerwerk’) zullen worden uitgevoerd tegen het meest recente uurtarief van Gebruiker.
6.3. Gebruiker heeft het recht om jaarlijks de tarieven te indexeren en een prijsverhoging door te voeren, tenzij in de Overeenkomst anders bepaald.
7.1. Gebruiker zal achteraf factureren, maar heeft het recht deelfacturen te versturen in geval van een grote opdracht dan wel langdurige Overeenkomst.
7.2. De factuurbetaling dient te worden verricht binnen 30 dagen na factuurdatum. Dit betreft een fatale termijn.
7.3. De betaling dient per bank te geschieden.
7.4. Indien Opdrachtgever de factuur niet binnen de gestelde termijn heeft betaald, is Opdrachtgever in verzuim.
7.5. Indien Opdrachtgever na een betalingsherinnering nog steeds tekort schiet in de nakoming van haar betalingsverplichting, heeft Gebruiker het recht om de wettelijke rente conform artikel 6:119 BW te eisen van Opdrachtgever. Tevens heeft Gebruiker het recht om incassokosten en andere gerechtelijke kosten in rekening te brengen.
7.6. Facturen mogen niet worden verrekend.
7.7. Gebruiker behoudt het recht de werkzaamheden te staken totdat de Opdrachtgever aan zijn verplichting heeft voldaan.
7.8. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling, zijn alle vorderingen van Gebruiker direct en volledig opeisbaar.
8.1. Alle door Gebruiker geleverde zaken, diensten en advies, daaronder mede begrepen, maar niet beperkt tot, ontwerpen, schetsen en tekeningen, blijven te allen tijde het eigendom van Gebruiker totdat de Opdrachtgever aan al zijn (betalings)verplichtingen heeft voldaan.
8.2. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling, heeft Gebruiker het recht om alle geleverde zaken en diensten op te eisen, zolang Opdrachtgever zijn betalingsverplichting niet heeft voldaan en het eigendom nog niet is overgegaan naar Opdrachtgever.
8.3. Indien Gebruiker gebruik wil maken van het eigendomsvoorbehoud geeft Opdrachtnemer voor heden en toekomst een onvoorwaardelijke en niet-herroepbare toestemming om de zaken die het betreft door Gebruiker te laten ophalen.
9.1. Gebruiker behoudt zich alle rechten voor die op Gebruiker van toepassing zijn op grond van de auteurswet.
9.2. Alle door Gebruiker aan Opdrachtgever verstrekte adviezen, materialen, tekeningen, ontwerpen, schetsen, etc., zijn uitsluitend bestemd om gebruikt te worden door Opdrachtgever en mogen niet zonder toestemming van Gebruiker worden gedeeld.
9.3. Gebruiker is gerechtigd om de voor de Opdrachtgever geleverde zaken, adviezen, materialen, tekeningen, etc. voor eigen commerciële en promotie doeleinden te gebruiken.
9.4. Gebruiker heeft het recht om foto’s en video’s te maken van de aan Opdrachtgever geleverde zaken, adviezen, materialen, tekeningen, etc. voor eigen doeleinden.
9.5. Gebruiker vraagt aan Opdrachtgever op voorhand toestemming om gemaakte foto’s en video’s te gebruiken als commerciële en promotie doeleinden, zoals op de eigen website of op Social Media.
10.1. Gebruiker en Opdrachtgever gaan aan het einde van de Overeenkomst gezamenlijk de uitvoering van de Overeenkomst bespreken en inspecteren. Indien tijdens de inspectie blijkt dat een en ander niet overeenkomstig de Overeenkomst is, zal Gebruiker dit herstellen.
10.2. Klachten over de Overeenkomst en de geleverde diensten dienen door Opdrachtgever binnen 3 werkdagen na de vastgestelde inspectieronde kenbaar te worden gemaakt aan de Gebruiker.
10.3. Indien de klacht gegrond is, zal Gebruiker de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen.
10.4. Gelet op de aard van de werkzaamheden van Gebruiker, wordt er door Gebruiker geen enkele garantie gegeven aan de Opdrachtnemer.
11.1. Gebruiker is enkel aansprakelijk indien dit haar kan worden verweten door het niet nakomen van de Overeenkomst.
11.2. De aansprakelijkheid van Gebruiker is te allen tijde beperkt tot enkel directe schade en in ieder geval nimmer meer dan dat de verzekering van Gebruiker uitkeert.
11.3. Onder directe schade wordt verstaan: de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, maar nooit meer dan de waarde van en Overeenkomst.
11.4. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen, gederfde winst en andere gevolgschade.
11.5. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door een derde partij, al dan niet ingeschakeld door Gebruiker.
12.1. Gebruiker is niet gehouden tot nakoming van enige verplichting jegens de Opdrachtgever indien nakoming (tijdelijk of blijvend) wordt verhinderd door een omstandigheid die Gebruiker niet heeft kunnen voorkomen en Gebruiker niet kan worden toegerekend (‘overmacht’).
12.2. Onder overmacht wordt verstaan, maar niet beperkt tot: stakingen in het bedrijf van de door Gebruiker ingeschakelde derde, ziekte, leveringsproblemen aan de zijde van één of meer (toe)leveranciers, wijziging van wet- en regelgeving en epidemieën.
13.1. Gebruiker mag ervan uit te gaan dat met het aangaan van de Overeenkomst, deze niet zonder overleg wordt beëindigd. Partijen hebben echter beide het recht de Overeenkomst tussentijds te beëindigen.
13.2. Indien de Opdrachtgever wenst de Overeenkomst te beëindigen, heeft Gebruiker recht op een schadevergoeding van 50% van de totale waarde van de Overeenkomst.
13.3. Indien de Overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Gebruiker, zal Gebruiker in overleg met Opdrachtgeven zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden.
13.4. Bij tussentijdse opzegging door een van de Partijen, dan is Opdrachtgever gehouden tot betaling van de openstaande facturen en heeft Gebruiker het recht om de tot dan toe verrichte werkzaamheden te declareren.
13.5. Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden, zonder dat Opdrachtgever recht heeft op schadevergoeding, indien Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet volledig nakomt.
14.1. Indien er sprake is van een geschil tussen Partijen, erkennen Partijen eerst gezamenlijk in goed onderling overleg het geschil op te lossen, alvorens zich te wenden tot een bevoegde rechter.
14.2. De rechter in de vestigingsplaats van Gebruiker is uitsluitend bevoegd om van geschillen kennis te nemen.
14.3. Op deze Voorwaarden en de Overeenkomst alsmede op de totstandkoming daarvan en de eventuele interpretatie van bepalingen die door Partijen verschillend worden uitgelegd, is uitsluiten Nederlands recht van toepassing.